O tym, że warto monitorować media
17/02/2019, 13:44
To zadziwiające, jak wiele firm i instytucji nie prowadzi sprofilowanego monitoringu mediów. Systematyczne monitorowanie mediów i analiza informacji medialnych są najlepszym wstępem do nawiązania z nimi dobrych relacji. W ten sposób poznajemy media, dowiadujemy się, co je interesuje, jakie informacje zamieszczają, jak formułują opinie. Uczymy się też rozpoznawać konkretnych dziennikarzy, którzy specjalizują się w naszej branży. Z przeglądu mediów można się również dowiedzieć wiele ciekawych i pożytecznych informacji nie tylko o własnej organizacji, ale również o otoczeniu zewnętrznym, w tym o konkurencji i klientach. Z monitoringu mediów można skorzystać na bardzo wiele sposobów. Oto jedynie trzy z nich.
Poznanie rynku medialnego
Nie każda firma musi na co dzień współpracować z mediami ogólnopolskimi. Są firmy i instytucje, które powinny pilnie śledzić każde wydanie „Wiadomości”, „Faktów” czy „Wydarzeń”. Inne powinny się koncentrować na wiadomościach regionalnych czy lokalnych. Jeszcze inne skupiać się przede wszystkim na kilku tytułach prasy branżowej. Jednak każda firma powinna się orientować, jakie są najważniejsze ogólnopolskie media i z którymi warto nawiązać nawet czasową współpracę. To samo dotyczy portali internetowych. Taka wiedza jest bezcenna, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej.
Nawiązanie własnych relacji z mediami
Dobra znajomość rynku medialnego pomoże nam w nawiązaniu relacji z dziennikarzami odpowiadających potrzebom naszej organizacji. Pomoże także, gdy planujemy nowe działania, które chcemy wypromować np. różnego typu wydarzenia czy CSR. Dzięki monitoringowi można poznać także język mediów i sposób przedstawiania przez nie różnych problemów.
Wszystkie media mają swoją własną specyfikę. Każda gazeta, program radiowy, stacja telewizyjna mają charakterystyczną linię programową. Felietony, programy i audycje powtarzają określoną formułę. Także dziennikarzy wyróżnia indywidualny styl. Warto je poznać, żeby dowiedzieć się jak z nimi współpracować.
Wizerunek własny i branży
Jeżeli firma lub instytucja unika mediów, powinna się przynajmniej interesować tym, co dzieje się w branży. Jakie wydarzenia i problemy są nagłaśniane. Podejście do mediów w sposób analityczny pokaże nam wizerunek medialny branży oraz co i jak się o niej pisze, a także w jakich przypadkach.
Specjalny raport medialny warto oczywiście zamówić, gdy planujemy jakieś wydarzenie lub działanie. Zazwyczaj firmy i instytucje korzystają z niego, ponieważ pokazuje efekty ich wysiłków, ale o dziwo – nie wszystkie.
Jaki monitoring
Zanim podejmiemy decyzję o zamówieniu monitoringu mediów, należy określić, jakie informacje chcemy za jego pośrednictwem uzyskać. W przypadku monitoringu zewnętrznego trzeba dokładnie sprecyzować „słowa klucze”, na których nam zależy. Trzeba również określić kto będzie korzystał z monitoringu i w jakim celu. Im dokładniej określimy nasze oczekiwania, tym lepsze będą wyniki monitoringu i przyniosą nam więcej korzyści.
Są dwa rodzaje monitoringu – tzw. wycinki, czyli artykuły lub nagrania, które zachowuje się w formie elektronicznej oraz analiza mediów. Analiza jest subiektywnym, krótkim komentarzem do tych informacji. Bywają analizy dzienne, tygodniowe, miesięczne, roczne itd. Monitoring można robić samemu, można go także zlecić firmom zewnętrznym specjalizującym się w tej usłudze oraz agencjom PR.
Powrót do bloga