Sprawdzone sposoby na pisanie dobrych tekstów
27/10/2018, 10:43
Porady dawnych ekspertów powinny się przydać, ponieważ niemal od zawsze polscy dziennikarze skarżą się, że PR-owcy źle piszą. Że teksty, które do nich trafiają są najczęściej za długie i napisane trudnym, hermetycznym językiem. Eksperci radzą by pisać prosto, przejrzyście. Używać krótkich zdań, znanego słownictwa, wyjaśniać sformułowania techniczne, nie stosować skrótów. Napominają, żeby wyrażać się jasno, nie używać zwrotów wieloznacznych, ogólników i takich słów jak „nigdy”, „zawsze”, „wszyscy” itp. Dają też ważną wskazówkę, by mówić to co chcemy, zamiast rozwodzić się nad tym czego nie chcemy. Zachęcają, aby swoim wypowiedziom nadawać postać konkretnych postulatów.
Jak zbudować przekaz
Oto kilka porad z amerykańskich podręczników do komunikacji dotyczących tego w jaki sposób tworzyć przekaz:
- Przedstawić swoją opinię/stanowisko w pierwszym zdaniu
- Rozwinąć wątek w dalszym ciągu wypowiedzi
- Wracać do początkowej tezy
- Używać śródtytułów
- Włączać treści, które wykraczają poza prezentowanego „newsa”, ale są ważne dla tematu
Kiedy piszemy teksty PR, przyda nam się również doświadczenie Kena Romana i Joela Raphaelsona z agencji reklamowej “Ogilvy & Mather. Pisali wiele tekstów, zdobyli sporo nagród, może dlatego ich przemyślenia do dziś nie tracą na wartości. Przydadzą się do opracowywania komunikatów prasowych, informacji, a także krótkich tekstów do mediów społecznościowych.
W jaki sposób pisać
Pamiętaj, że odbiorca nie ma zbyt dużo czasu – to co piszesz musi być jasne, przejrzyste i krótkie.
Wiedz o co ci chodzi i powiedz o tym swojemu odbiorcy – zadbaj o organizację tekstu, daj dobry nagłówek, zacznij od najważniejszych informacji, nie zapomnij o konkluzji.
Postaraj się, aby to co piszesz czytało się łatwo – używaj odpowiedniej czcionki, odstępów pomiędzy paragrafami
Pisz bezpośrednio i bez zbędnych słów – omijaj stronę bierną i nadmiar słów, nie upiększaj, nie szukaj skomplikowanych, ładnie brzmiących fraz
Unikaj klisz – bądź świadom języka i skojarzeń jakie wywołują niektóre wyrażenia
Unikaj wyrazów, które nie wprowadzają nowych informacji – nie pisz bardzo duży jeżeli możesz napisać duży i bardzo interesujący jeżeli chodzi o interesujący
Szukaj właściwych słów, które precyzyjnie oddają twoją myśl – jeśli coś jest czarne napisz, że jest czarne, a nie dużo ciemniejsze od szarego
Uważaj na błędy ortograficzne i językowe.
Bądź powściągliwy w pisaniu i pisz tylko to co jest niezbędne w tym tekście – nie dodawaj zbędnych informacji
Pamiętaj o zasadzie konsekwencji, gdy używasz punktów, podpunktów itp.
Wycinaj tak długo aż w tekście zostanie tylko to co musisz powiedzieć.
Pamiętaj, że pomimo powściągliwości w pisaniu musisz być czytelny – używaj pełnych zdań, unikaj kodów, żargonu technicznego i niezrozumiałych skrótów.
Bądź naturalny i dosadny, ale uważaj na słowa, które mogą kogoś obrażać – pisz, że jest źle, ale nie pisz, że jesteśmy beznadziejni.
Nie bój się poprawek i przeróbek, zawsze bądź nieufny wobec pierwszej wersji tekstu.
Jeśli tylko możesz przedyskutuj swój tekst, zwłaszcza z kimś, kto pisze lepiej od ciebie – konsultuj, poprawiaj, tak dochodzi się do doskonałości.
Powrót do bloga